לוגו נשבעים לחיים

הפעילות התנועתית בזמן מלחמת 'חרבות ברזל'

ב-7 באוקטובר פרצה מלחמת 'חרבות ברזל'. המלחמה גבתה את חייהם של אלפי ישראלים, אזרחים וחיילים, ומאות נחטפו בידי ארגון הטרור חמאס. אנו מבקשים להשתתף בצער אלו שאיבדו את יקיריהם ולחזק את ידיהם של משפחות החטופים והנעדרים במלחמה.

במהלך החודש האחרון מתקיימת פעילות במספר אופני פעילות, פעילות פורמלית ובלתי פורמלית. אפיק הפעולה המרכזי הינו פעילות עם המפונים (מאזור הדרום ומאזור הצפון), בנוסף מתקיימות פעילויות הפגה שונות, שמרטפיות לעובדים חיוניים, מקלטים מוארים ועוד. הארץ חולקה לחמישה אזורים, לכל אזור מונה רכז.ת אזור ורכז.ת ארגון שאחראים על תחומי שמירת החיים. מדובר בעשרות מוקדי פעילות.

במהלך הכינוס סיפרו רכזי האזורים על אופני הפעילות והעלו חששות מתחומי שמירת החיים והבטיחות:

  1. איום ירי הרקטות בזמן פעילויות ובין פעילות לפעילות. חשש זה נוכח ביתר שאת במוקדי פעילות המצויים באזורים החשופים במיוחד לירי רקטי, כדוגמת אשקלון ובאר שבע, אך נכון לכלל המוקדים. יש להכיר את נהלי פיקוד העורף באזור מוקד הפעילות, את המרחב המוגן ו"הכי מוגן שיש" ואת זמן ההתמגנות הרצוי.
  2. גיוס והכשרה של הצוות בתחומי שמירת החיים. לכל מוקד פעילות רכז ארגון שתפקידו כולל את תחומי שמירת החיים והחירום, רכזים אלו עברו תדרוך בהקשרים אלו. יש להסדיר את קיומן של ההנחיות לכלל חברי הצוותים, לבנות תיקי מפקד לכל מוקד, לבנות תדריכים מתאימים ועוד.
  3. הקמת פעילות רבה בזמן קצר בתנאי חוסר וודאות במצב הבטחוני. על הצוותים מוטלת המשימה הקשה לנסות ולייצר וודאות ושגרת חירום והם עמלים על יצירת מערך קבוע ככל האפשר. קביעות צוותי מדריכים לתקופה ממושכת מאפשרת יצירת שפה משותפת וקיומה של פעילות רציפה.
  4. בימים אלו כל קיומה של פעילות דורשת אישור, יש לוודא מול הרכז האחראי שהוא מדווח על הפעילות ומאשר אותה.
  5. פעילויות חוץ– בימים אלו פעילות חוץ מאושרת רק כפעילות התנדבות או פעילות לילדי אוכולוסיה מפונה, יש נוהל אישור ברור שהועבר לרכזי המוקדים (אישור תיאום טיולים מתקיים דרך נציגי חברה מנהל ונוער אזוריים). מצורף הנוהל המלא.
  6. האחריות על הפעילות– בפעילויות המתקיימות בשילוב מספר גורמים יש צורך בהבהרת הנושאים באחריות על הפעילות. פעילות תנועתית היא כזו שאנו נושאים באחריות העליונה לשמירת החיים ובאחריות ביטוחית, והיא כפופה לנהלים וההנחיות התנועתיים כפי שאנו מכירים אותם. בכל פעילות אחרת יש להסדיר את נושא האחריות (הטופס ה'סגול').
  7. אישורי הורים– שימו לב לפעילויות הדורשות אישור הורים. כל הפעלת מדריכים צעירים דורשת אישור הורים. כנ"ל פעילות חוץ. כמו כן בעת חזרתם של חניכי החוות, שנת השירות וגרעיני עודד, הם התבקשו להביא אישור הורים חתום.
  8. מצוקה נפשית- תקופה זו מאתגרת ומלחיצה עבור כל אזרחי ישראל. רבים נמצאים באבל על קרוביהם, מפונים מבתיהם או איבדו את עבודתם. מצב זה מעורר קושי ומצוקה נפשיים, שבאים לידי ביטוי בין היתר בהתפרצויות זעם ופרצי אלימות כלפי הסובבים, צוותים חינוכיים, הורים ומדריכים. יש להיות ערניים ולשים לב למצבים אלו, לשתף ולהסתייע באנשי מקצוע.
  9. גם ובמיוחד בימים אלה, אל תהססו להשאיר הודעה בביפר חירום 33010 על כל אירוע חירום, תאונה ו"כמעט תאונה" בתחומי שמירת החיים והבטיחות, ובכל התייעצות. (בשיחה או בהודעת טקסט 054-6133200).