לוגו נשבעים לחיים

הערכות לארועי חרום

תוכנית חירום קבוצתית / ביתית

אירועי חירום יכולים להתרחש במהירות וללא כל התרעה. אירוע שכזה יכול להכריח אתכם להתפנות מביתכם ואף מהשכונה שלכם או לסגור אתכם בביתכם לזמן רב. מה נעשה כאשר שירותים בסיסיים כמו מים, גז, חשמל וטלפון ינותקו ולא יהיו זמינים? אנשי כוחות ההצלה יגיעו לאזור האסון, אבל הם לא יכולים להגיע לכולם מיד. בישראל, בעבר פיקוד העורף הצהיר כי יש להתכונן ל-72 שעות ללא כל עזרה רשמית, למעט עזרה משכנים וחברים, עד אשר הם יוכלו להגיע למרבית האוכלוסייה.

אנחנו יכולים להתמודד עם אירועי חרום ע"י מוכנות מראש !

ארבעה צעדים למען שמירה על החיים:

  • מצאו ולמדו מה יכול לקרות לכם. על ידי לימוד הסיכונים האפשריים ניתן להתכונן בצורה טובה יותר לארוע החרום שצפוי/עלול להתרחש באזורכם. למדו איך ניתן להתכונן ולהיערך לכל סוג אירוע.
  • הכינו תוכנית חירום. לאחר שאתם מכירים את הסיכונים האפשריים באזור מגוריכם, שוחחו ביניכם לגבי הדרכים האפשריות להתכונן ולהגיב במקרה שאחד ממצבי החרום יתרחש. הכינו רשימות של צעדים שאתם צריכים לעשות/לבצע.

דרכים להכנת התוכנית:

קיימו מפגש ודונו בחשיבות המוכנות לחירום. הכירו את הסכנות של ירי טילים/רקטות, שריפה, מזג אוויר קיצוני ורעידות אדמה. תכננו לבצע חלוקת אחריות. שמרו על פשטות מספקת על מנת שהאנשים יזכרו את הפרטים החשובים. מצבי חירום הם סיטואציות מלחיצות ויכולות ליצור בלבול. תוכניות החירום הטובות ביותר הן אילו שכוללות מעט פרטים.

בחרו שני מקומות מפגש: אחד מחוץ לבית, במקרה של אירוע חירום פתאומי, כגון שריפה.

והשני מחוץ לשכונה במקרה ולא ניתן לחזור לביתכם, או שנתבקשתם להתפנות מהשכונה.

תכננו תוכנית תקשורת למצבי חירום. במקרה וחברי הקבוצה נפרדו אחד מהשני במהלך אירוע חירום, יש להכין תוכנית ליצירת קשר על מנת למצוא אחד את השני.

שוחחו על המקרה בו הרשויות יבקשו מכם להתפנות. בצעו הכנות מראש למקום אליו תוכלו להתפנות ולהישאר בו.

  • הערכו בהתאם:
  • הכינו רשימת מספרי הטלפון של רשויות החירום (משטרה, מד"א, כב"א, פיקוד העורף, רשות מקומית וכו'). בזמן חירום יתכן ולא תוכלו לאתר את המספרים.
  • למדו את כל בני הבית כיצד ומתי לסגור את ברזי/מתגי המים, הגז והחשמל המרכזיים.
  • התקינו גלאי עשן בביתכם (בכל קומה), במיוחד בקרבת חדרי השינה. גלאי עשן מורידים בחצי את הסיכוי למוות כתוצאה משריפה. גלאי עשן מגלים עשן , אש ושריפה. דאגו שיהיה מטף בביתכם, ולמדו את כל בני הבית כיצד להשתמש בו והיכן הוא נמצא. בזמן אירוע לא יהיה זמן לקרוא את ההוראות על גבי המטף.
  • ערכו סקר סיכונים ביתי. בזמן אירוע חרום חפצים רגילים יכולים לפצוע ולגרום נזק. כל דבר שיכול לזוז, ליפול, להישבר או לגרום לדליקה הוא סיכון. לדוגמא, בזמן רעידת אדמה מדף ספרים או תמונות יכולות ליפול ולפצוע מישהו.
  • אחסנו מוצרים לשעת חירום והכינו ערכת חירום. הרכיבו את ערכת החירום עם כל הפריטים הנדרשים במקרה של פינוי. שמרו ואחסנו את הערכה במקום נגיש ובטוח ובצורה נוחה לסחיבה (תיק גב, צ'ימידן).
  • הכינו רדיו נייד המופעל ע"י סוללות. חשוב לשמור על קשר עם העולם ולקבל עדכונים- לעתים זה עלול להיות ההבדל בין חיים ומוות. דאגו לכך שכל בני הבית יכירו את המיקום בו הרדיו מאוחסן, ותמיד תשמרו לידו סט סוללות נוסף.
  • תכננו נתיבי בריחה מהבית. מיצאו את נתיבי הבריחה הטובים ביותר מביתכם כהכנה לשריפה או אירוע חירום אחר אשר ידרוש מכם לעזוב את הבית במהרה. מומלץ לנסות ולחשוב על שתי דרכי יציאה מכל חדר בבית.
  • הכינו עותקים של כל המסמכים החיוניים שלכם. מומלץ להכין שני העתקים, כאשר אחד יישמר אתכם במקום בטוח ואת העותק השני הפקידו אצל חבר או קרוב משפחה הגר מחוץ לאזור מגוריכם.

 

  • תרגלו ותחזקו את תוכנית החרום. תרגול של התוכנית יעזור להפוך את הפעולות הרשומות בה לתגובות אינסטינקטיביות בזמן אירוע חירום. יש לעבור על התוכנית אחת לשנה ואולי לשנות ולהתאים בה חלקים. בדקו תוקף ציוד, רעננו אותו במידת הצורך.

תוכנית חרום קבוצתית – להורדה לחץ כאן

 

  • f