אפליקציית ווטסאפ היא אמצעי תקשורת שגרתי ונפוץ, שהפך בשנים האחרונות לפלטפורמה מסוכנת במיוחד לילדים ולבני נוער.
ולראייה, 74% מהמשתתפים בסקר על השימוש בתוכנה מעידים כי חוו בה אלימות מסוגים שונים.
אם כן, מה נוכל לעשות כדי לשמור על מוגנות במרחב הוירטואלי שלנו ושל חניכנו, באפליקציית הווטסאפ ובכלל?
- תחילה, עלינו להעביר פעילות בנושא אלימות ברשת, לפעול בעצמינו בצורה מוסרית ומכבדת ולדרוש מחניכינו התנהגות דומה. ראו פעולה לדוגמה בנושא.
- בשימוש באפליקציית הווטסאפ, עלינו להגדיר את עצמנו כמנהלי הקבוצות ולהראות בקיאות ומעורבות במתרחש בהן. יש להתייחס למתרחש גם במפגשים הקבוצתיים בקן. בנוסף, עלינו לקבוע ולפרסם חוקים ברורים לשימוש בקבוצות הווטסאפ, ולהבהיר לחניכים שאין שימוש באלימות, השפלה או סחטנות בין חברי הקבוצה.
- בעולם הוירטואלי באופן כללי יש להתנהל כמו בעולם הפיזי – אין למסור שם, כתובת או מספר טלפון, ואין לשלוח תמונות או סרטונים לאנשים זרים. יש לקחת בחשבון שכל מידע שעולה ברשת או באפליקציות השונות יכול להיחשף בתפוצה רחבה.
- אם מזהים אלימות מכל סוג שהוא, יש להתערב ולערב אדם מבוגר – קומונר/מדריך/רכז קן/הורה/מורה.
- יש לקבוע סיסמאות קשות לפיצוח ולא למסור אותן לאף אדם אחר.
- אם יש שימוש במצלמת האינטרנט, יש לדאוג שאדם נוסף יודע על כך.
- אם יש מפגש יזום בין חברים מהרשתות, יש לוודא שהוא מתרחש במרחב ציבורי, בולט וסמוך לסיוע במידת הצורך.
- יש לכבות את שירותי המיקום ככל שניתן.
למי מדווחים במקרה של פגיעה?
- מוקד 105 – מוקד טלפוני אזרחי-משטרתי לדיווח, מידע וסיוע בנושאי אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת. ראו הסבר נוסף על המוקד.
- הרשות להגנת הפרטיות: ppa@justice.gov.il.
- הודעת טקסט בטלפון הודעות חירום 054-6133200 (ביפר 33010 חלופי).