ת"י 9001 ISO הינו תקן ישראלי שהוא תרגום התקן הבינלאומי ISO 9001.
התקן מגדיר דרישות למערכת ניהול איכות. עמידה בדרישות התקן מעידה כי הארגון:
- מסוגל לספק באופן עקבי מוצר העומד בדרישות הלקוח ובדרישות תחיקתיות ישימות.
- חותר להגביר את שביעות רצון לקוחותיו באמצעות יישום אפקטיבי של מערכת ניהול האיכות בארגון.
- מתן מענה לסיכונים ולהזדמנויות השייכים להקשרו וליעדיו.
- מיישם תהליכים לשיפור מתמיד של המערכת באמצעות הבטחת התאמה (CONFORMITY) לדרישות הלקוח ולדרישות תחיקתיות ישימות.
ת"י 9001 ISO מתאים לכל סוגי הארגונים, ללא תלות בסוג וגודל הארגון ולכל סוגי המוצרים והשירותים. על הארגון להגדיר את התהליכים שיאפשרו עמידה בדרישות וציפיות הלקוח, לאורך זמן.
התקן מתבסס על שבעה עקרונות איכות:
התמקדות בלקוח, מנהיגות העסקת עובדים, גישה תהליכית, שיפור קבלת החלטות מבוססות ראיות וניהול יחסי גומלין.
התקן עושה שימוש בגישה התהליכית, במחזור תכנון-ביצוע-בדיקה-פעל (PDCA), ובחשיבה מבוססת סיכונים כלליים לבניה של מערכת ניהול איכות מועילה (אפקטיבית).
ארגונים רבים דורשים מספקיהם וקבלני משנה עמידה בדרישות תקן ISO 9001 כתנאי להעסקתם.
נכון לסוף שנת 2014, הותעדו כקרוב למיליון וחצי ארגונים בכל עולם לפי תקן ISO 9001.