לוגו נשבעים לחיים

סדר הפעולות בעת תאונת דרכים

אף אחד לא מתכונן לקראת תאונת דרכים.

אתם נוהגים לכם רגיל ולפתע מרגישים מכה חזקה, מלווה ברעש הנורא של פח מתעקם. תאונת דרכים היא תמיד אירוע מלחיץ, בין אם מדובר בתאונת דרכים עם נפגעים ובין אם מדובר במכה קלה בפגוש, ואנשים נוטים לשכוח דברים בסיסיים שיש לעשות במצב כזה. על-מנת להתמודד עם הלחץ הזה,

 

ריכזנו כאן את רשימת כללי ה"עשה ואל תעשה" לאחר תאונה:

  • להירגע ולהרגיע

נכון, בכלל כל התאונה לא באשמתכם. תתפלאו לשמוע, אבל גם הצד השני מרגיש בדיוק אותו הדבר. מיד אחרי שהבנתם שעשיתם תאונה, קחו נשימה עמוקה, כבו את הרכב ונסו לצאת מהרכב רגועים .

  • לבדוק אם יש נפגעים

בדקו אם הנוסעים ברכב שלכם בסדר , במקרה ומעורב רכב נוסף, צאו מהרכב עם אפוד הזוהר ובדקו אם הנוסעים בו לא נפגעו. כדי למנוע נפגעים נוספים ברכוש או בנפש, שימו משולש אזהרה קרוב לרכב, אך במרחק מספיק כדי שנהגים בכביש יבחינו בו מראש כדי להאט. להפעיל אורות מצוקה .

במקרה ויש נפגעים, יש להזעיק מיד את מד"א 101 ולדווח בביפר 33010.

חשוב מיד להיבדק בבית חולים הקרוב, לדווח במשטרה ולקבל טופס אישור מהמשטרה שאכן הייתם מעורבים בתאונת דרכים. בכל מקרה שיש ספק האם אכן נפגעתם בתאונה או שלא, מומלץ ללכת על בטוח ולהגיע לבית חולים. לעיתים תאונות דרכים עלולות לגרום לנזקים שקשה להבחין בהם ברגע הראשון.

  • להזיז את הרכב?

במקרה שמדובר בתאונה עם נפגעים, אין להזיז את הרכב בשום אופן. יש להמתין עד שהמשטרה תגיע ולפנות את הרכב רק בהוראת שוטר. המשטרה אף מציינת כי במקרה ומדובר בתאונה עם נפגעים, הזזת הרכב לפני הגעת בוחן תנועה מהווה עבירה פלילית, גם אם הרכב מפריע לתנועה. במקרה שאין נפגעים בתאונה, יש לפנות את כלי הרכב אל השוליים, או אל כל מקום בו לא נשקפת לכם סכנה מהרכבים האחרים בכביש, ולהחליף פרטים. חשוב מאוד לצלם את הזירה ממספר זוויות, בטרם הזזת כלי הרכב.

  • החלפת פרטים עם מעורבים בתאונה

מלאו טופס דיווח על תאונה הנמצא בכל רכב תנועתי. יש לזכור כי כל נהג מחויב למסור פרטים אלו עפ"י חוק, במקרה והיה מעורב בתאונה. במקרה שהנהג השני מסרב לתת לכם את הפרטים הנ"ל, רשמו את מספר הרכב שלו, צלמו הרכב והעבירו לקצין רכב. אם אתם חוששים שהנהג השני ייתן לכם מספר טלפון פיקטיבי, בקשו ממנו בעודכם מחליפים פרטים להתקשר לטלפון הנייד שלכם, כדי שתוכלו לשמור את המספר בסלולארי שלכם, או לחילופין, בקשו ממנו את מספר הטלפון והתקשרו אליו בעודכם עומדים לידו. חשוב לא להיכנס לעימות מילולי.

  • פרטים שיש לאסוף במקום התאונה

כתבו לעצמכם בדיוק מה קרה בזמן התאונה. ציירו לעצמכם תרשים עם מיקום הרכבים לפני ואחרי התאונה, עם כיווני הנסיעה, תמרורים ומצב הרמזורים (אם יש כאלו). כמו-כן, חשוב לציין את תנאי הכביש ומצבו, את השעה ביום, את מזג האוויר בזמן התאונה ואת מהירות הנסיעה שלכם. צלמו את אזור התאונה מכמה שיותר זוויות, וחשוב מכך, צלמו את שני הרכבים מכל כיוון אפשרי, כדי לשלול טענות על הפרזה בדיווחים על נזקים לרכבים בשני הצדדים.  כמו-כן, כדאי לקחת את פרטיהם של עדים לתאונה במקרה שיש כאלו במקום. אם הנהג השני מתנצל, מביע חרטה או מודה באשמה בתאונה, רשמו את המילים המדויקות בהן הוא השתמש.

  • למי צריך להודיע על התאונה ומתי?

אם מדובר בתאונה עם נפגעים, יש להזעיק מידית את מד"א 101 ולהשאיר ביפר 33010. בכל מקרה, מומלץ גם לעדכן את אבי – קצין הרכב 4165, כדי שיוכל להכווין אתכם בתהליך ולתת לכם דגשים והנחיות בנוגע למה צריך לעשות ומה לא צריך לעשות.

  • ניירת

ככלל, בכל נסיעה אתם מחויבים עפ"י חוק לקחת עמכם רישיון נהיגה, רישיון רכב וביטוח, כאשר כולם בתוקף. שימרו כל מסמך שתקבלו במסגרת הטיפול בתאונה ותייקו אותו באופן כזה שלא יאבד. טפסים אלו חיוניים להמשך הטיפול בתאונה.

  • כללי התנהגות במקום התאונה

חשוב לזכור: גם אם נהגתם באופן רשלני, והתאונה היא ללא ספק באשמתכם הבלעדית, אל תחתמו על אף טופס שהנהג השני מבקש שתחתמו עליו. זירת התאונה אינה בית משפט, והנהג השני אינו השופט. אסור לכם להודות בכלום, לא בכתב ולא בע"פ. גם לאחר מכן, אל תחתמו על טפסים המועברים אליכם מאנשים שאינם מוכרים לכם ועשויים לגרום לכם לחתום על הודאה באשמה בגרימת התאונה.