לוגו נשבעים לחיים

נהיגת חורף

איגרת לנהג/ת התנועתי בחורף"

החל מתאריך 1-11-2016   ועד 31-3-2017  חובה לנסוע באורות דולקים גם בשעות היום ע"פ תקנות משרד התחבורה. החובה להדלקת אורות היא רק בכבישים בין עירוניים ,   למרות שבתנועה אנו נוהגים עם אורות כל השנה.
נהיגת חורף
סכנת החלקה  בחורף מאחר והגשמים יורדים לסירוגין ולא ברציפות, בהפסקות שבין הגשמים מתכסים הכבישים שוב באבק והגשם הופך ביחד עם השמנים שנדבקו לכביש לעיסה חלקה  ומהווים זרזי החלקה.                                                                                        לכן, יש להתייחס לכל גשם כאילו היה גשם ראשון וכשהכביש רטוב יש לנהוג במשנה זהירות.

החלקה וחוסר שליטה ברכב עלולים לנבוע מכמה סיבות : נהיגה מהירה שלא מתאימה לתנאי הדרך כולל נהיגה על כביש רטוב וחלק , פניות חדות, אי שמירת רווח ובלימה חזקה שמביאה לאיבוד אחיזה בכביש ובסופו של דבר לאיבוד שליטה של הנהג.

טיפים לשמירה  על החיים:

  1. בכביש רטוב הגדל את המרחק מהרכב שנוסע לפניך.
  2. בכביש רטוב הקטן את מהירות הנסיעה.
  3. יש להימנע ככל האפשר מבלימת פתע.  למניעת החלקה יש ללחוץ בחוזקה על דוושת הבלם ולא להרפות עד לעצירה – תוך כדי שימוש בהגה- ע"מ שניתן יהיה להתחמק מהמכשול ובמידת הצורך למנוע תאונה .
  4. יש לנהוג  במתינות ובערנות ע"פ תנאי הדרך, כדי לא להיכנס להחלקה ו/או למצב קיצוני .
  5. במקרה של החלקת סחרור, יש סובב את ההגה לכיוון שאליו מחליק חלקו האחורי של הרכב תוך שימוש בדוושת הבלם .
  6. להאט לפני כניסה לשלולית גדולה כדי לא להרטיב את המנוע וחלקיו ועל מנת שלא ייגרם נזק מכני. ביציאה מהשלולית יש ללחוץ לסירוגין על דוושת הבלם על מנת לגרום לייבוש רפידות הבילום .
  7. הדלקת אורות  גם בכבישים עירוניים – על מנת לראות ולהראות.                                                                                       כאשר הראות לקויה, האט את מהירות נסיעתך בהתאם לתנאי הדרך.
  8. במכוניות שמתג ההצתה לא גורם לכיבוי האורות, יש לדאוג לכבות אותם בעת הירידה מהמכונית בכדי למנוע התרוקנות המצבר .
  9. יש לדאוג לניקיון כל הפנסים, המראות והשמשה הקדמית.

 

נהיגה בתנאים מכבידים – חשיכה ומזג אוויר חורפי

חייב נוהג רכב להאט את מהירות הנסיעה ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו כאשר הראות בדרך מוגבלת, מכל סיבה שהיא.  כמו כן, כאשר הראות לקויה, העקיפה אסורה. עקיפה בערפל אסורה בהחלט.
את פנסי הערפל מאחור ומלפנים, מותר להדליק רק בערפל, בגשם או בשלג.                                                                                 נסיעה עם פנסי ערפל שלא לצורך, תגרום לרישום דו"ח על עבירת תנועה.

אורות המעבר – (אורות נמוכים) של הרכב הם פנסי החזית המאירים למרחק של 30 מ' .

אורות הדרך –  (אור גבוה)  של הרכב מאירים למרחק של 100 מ' ,חובה לעמעם אותם כאשר בא רכב ממול או כאשר נוסעים בעקבות רכב אחר ובזמן שהרכב עומד.

האורות המתאימים לנהיגה בערפל הם אורות המעבר שקרניהן אינן מסנוורות את עיני הנוהג ברכב.

בעיה עם המגבים ?  יש לדאוג להחלפתם .

הפעלת מזגן יחד עם מפשיר אדים לשמשה הקדמית, מזרזת את הפשרת האדים המצטברים על שמשת הרכב.

נהיגה בתנאים מכבידים :

יש לנהוג במהירות סבירה, בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שהנוהג ייקח בידו את השליטה המוחלטת ברכב.

כמו כן, חייב נוהג רכב להאט את מהירות הנסיעה ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו בהיכנסו לעקומות חדות ובנוסעו בהן בהתקרבות לפסגה או למקום שבו שדה הראייה מוגבל, בירידה תלולה או ארוכה, בהתקרבות                לגשר צר ובעברו עליו.

כניסה לשלולית מים בנסיעה מהירה מהווה סכנת החלקה ואיבוד שליטה, על כן יש להשתדל לא להיכנס אליהם אם אפשר, ואם בכל זאת נכנסים, לעשות זאת במשנה זהירות ובעת יציאה משלולית יש ללחוץ לסירוגין על דוושת הבלם כדי לחמם את דסקיות הבלם שיתייבשו ושהרכב יוכל לעצור.

בדרך כלל המים מצטברים בכבישים בין-עירוניים בצד ימין עקב מבנה הכביש לניקוז המים, על כן, הימנעו מכניסה למקומות בם הצטברו מים היות ויש סיכוי כי תאבדו אחיזה בכביש ותתיזו מים על הרכב שנוסע מאחור .

ברכב הפועל עם מנוע דיזל, כניסה לשלולית גדולה יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך למנוע, עקב נעילה הידרו סטטית ועל כן יש לנהוג במשנה זהירות בעת מעבר בשלוליות.

בכל מקרה, בתוך שלולית אין להניע את הרכב אלא לנסות לדחוף אותו בהילוך סרק מתוך השלולית, על מנת שלא יישאבו מים למנוע.
כאשר כבה מנוע דיזל משלולית אסור לנסות להתניע יש להזמין חילוץ או גרר לטיפול בבעיה.
חשוב שתהיו ערניים וזהירים בנהיגה בחורף עקב הראות הלקויה. בעת הנסיעה בכביש שימרו על רווח מהרכב שמלפנים היות ונדרש מרחק עצירה גדול יותר. ראות  לקויה, התזת מים ע"י רכבים חולפים בדרך וכיו"ב – הינם  גורמים מכבידים שיש לחשוב עליהם מבעוד מועד בכדי לעבור את נסיעת החורף בבטחה.

יש לתת את הדעת שנסיעה קרובה לשולי הדרך או המדרכה – עלולה לגרום להתזת מים על העוברים ושבים ויש להימנע מכך ככל האפשר.

חברים נהגו בתבונה ובזהירות !

בברכת נהיגה זהירה ובטוחה 

                                                                                אבי רוזן –קצין בטיחות בתעבורה